Nem csak az iskolázatlanság vagy a tájékozatlanság tehet róla, hiszen még a tudományokban jártas embereket is könnyen félre lehet vezetni egy egyszerű módszerrel.
A Public Understanding of Science című szakfolyóiratban publikált kísérletben sikerült a kutatóknak bebizonyítaniuk, hogy az evidens diagramok és képletek képesek elhitetni a fogyasztókkal, hogy az adott gyógyszer tényleg hatékony lehet.
A kísérletben a résztvevők egyik felének szöveges betegtájékoztatót adtak egy új gyógyszerről, míg a másiknak ugyanezt a szöveget egy olyan diagrammal mellékelték, amiben semmilyen új információ nem szerepelt. Az utóbbi kapcsán az emberek 96,6 százaléka vélekedett úgy, hogy hatékony készítményről van szó, míg a diagram nélküli változat csupán 67,7 százalékos eredményét könyvelhetett el.
Ezt követően még további két kísérletet végeztek el, és mind a két alkalommal ugyanazt a következtetést vonták le, hogy az emberek annyira hisznek már a tudománynak, hogy mindent készpénznek vesznek, ami tudományosan megalapozottnak tűnik, hiába ad kevés információt. Vagyis a tudományosnak tűnő szöveg hihetőbbé teszi az információt. Mindezt Aner Tal, a Cornell Egyetem munkatársa erősített meg.
A szakértő hozzáteszi, hogy emiatt nem kell szégyenkeznünk, mivel még a tudományban jártas emberek is hajlamosabbak bedőlni a tudományosnak látszó termékleírásnak. Mi több, minél erősebb a meggyőződése a tudományok iránt, annál hatásosabban lehet ilyen módszerekkel félrevezetni.
Ezért a szakértő azt javasolja, hogy új gyógyszer, technológiai vívmány, termék, vagy szolgáltatás vásárlása előtt érdemes magunknak feltenni a következő kérdéseket: honnan származik ez az információ? Mi az alapja? Ne hagyjuk, magunkat félrevezetni!